Soite ➔ Viestintä ➔
Tiedote 5.9.2019
Nyt voit vastaanottaa Soiten lähettämää postia sähköisesti Suomi.fi-verkkopalvelussa
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite on ottanut käyttöön Suomi.fi-viestit osassa Soiten palveluita. Jos asiakas on antanut Suomi.fi -palvelussa luvan vastaanottaa viestit sähköisesti, viranomaisen lähettämä viesti ohjautuu asiakkaan Suomi.fi-verkkopalvelun viesteihin paperipostituksen sijaan.
Aluksi suomi.fi-viestit palveluun liitetään asiointi, joka liittyy Soiten palveluseteleihin, ostopalveluihin sekä asiakirjahallintoon. Asiakirjahallinnon osalta tämä koskee verkkosivuilla täytettäviä ja lähetettäviä asiakkaan omien asiakirja- ja rekisteritietojen tarkastuspyyntöjä. Sähköiset lomakkeet löytyvät Lomakkeet-sivulta.
Suomi.fi on verkkopalvelu, josta löytyvät kootusti kaikki julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat. Palvelu on tarkoitettu kansalaisille ja yrityksille. Palveluun kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Suomi.fi -viestit -palvelu tarjoaa tietoturvallisen viestintäkanavan asiakkaan ja viranomaisen väliseen sähköiseen asiointiin. Palveluun voi kirjautua silloin kun itselle sopii, eikä sen käytöstä aiheudu asiakkaalle kustannuksia. Postit ovat saatavilla turvallisesti kaikilla päätelaitteilla ja palvelua voi käyttää myös Suomi.fi-mobiilisovelluksella. Palvelun käyttöönotto nopeuttaa tiedonsaantia ja vähentää toteutuessaan Soitelle postituksesta aiheutuvia kustannuksia ja työmäärää. Suomi.fi-verkkopalvelua ylläpitää Väestörekisterikeskus.
Saat uuden palvelun käyttöösi kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja antamalla viranomaisille luvan sähköiseen viestintään. Muussa tapauksessa saat viestit paperipostina kuten ennenkin. Tulevaisuudessa yhä useampi viranomainen lähettää päätökset, ohjeet ja muut tiedonannot kansalaisille sähköisesti Suomi.fi-verkkopalveluun.

Tarvitsetko apua? Kansalaisneuvonta auttaa:
www.kansalaisneuvonta.fi
Aluksi suomi.fi-viestit palveluun liitetään asiointi, joka liittyy Soiten palveluseteleihin, ostopalveluihin sekä asiakirjahallintoon. Asiakirjahallinnon osalta tämä koskee verkkosivuilla täytettäviä ja lähetettäviä asiakkaan omien asiakirja- ja rekisteritietojen tarkastuspyyntöjä. Sähköiset lomakkeet löytyvät Lomakkeet-sivulta.
Suomi.fi-palvelun avulla lähetetään jatkossa em. mainittuja Soiten palveluita koskevat viestit, kuten ohjeet, päätökset ja muut tiedonannot paperipostin sijaan sähköisesti suoraan Suomi.fi-verkkopalvelun viestilaatikkoon, mikäli asiakas on ottanut suomi.fi-viestit palvelun käyttöön. Poikkeuksena tässä vaiheessa ovat palveluseteleiden ja ostopalveluiden päätöksiin liittyvät liitteet, jotka eivät lähde suomi.fi-viestit palvelun kautta vaan kyseiset liitetiedostot voi käydä lukemassa palse.fi-portaalissa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa asiakkailla on mahdollisuus vastaanottaa yhä useampi nyt Soiten kirjepostilla lähettämä viesti omaan Suomi.fi -palveluunsa.
Suomi.fi-verkkopalvelu
Saat uuden palvelun käyttöösi kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja antamalla viranomaisille luvan sähköiseen viestintään. Muussa tapauksessa saat viestit paperipostina kuten ennenkin. Tulevaisuudessa yhä useampi viranomainen lähettää päätökset, ohjeet ja muut tiedonannot kansalaisille sähköisesti Suomi.fi-verkkopalveluun.
Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöösi:
- Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (henkilö- tai organisaatiokortti, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti) osoitteessa www.suomi.fi
- Siirry kohtaan ”Viestit” sivun yläreunasta löytyvän valikon kautta. Anna suostumus viestien vastaanottamiseen sähköisesti, ja kirjaa palveluun yhteystiedot, joihin haluat saada tiedon viestin saapumisesta. Jos olet aiemmin käyttänyt Kansalaisen asiointitiliä, sinulta ei pyydetä suostumusta uudelleen.
- Halutessasi voit keskeyttää sähköisten viestien vastaanottamisen, jolloin saat viranomaisten yhteydenotot paperipostitse.

www.kansalaisneuvonta.fi