Soite ➔ Viestintä ➔
Tiedote 21.1.2019
Omapalvelu mahdollistaa sähköisen asioinnin Soiten sosiaalipalveluissa
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite laajentaa sähköisiä palveluitaan ja ottaa käyttöön Omapalvelu-sovelluksen verkkosivuillaan. Omapalvelu mahdollistaa vuorovaikutteisen sähköisen asioinnin Soiten sosiaalipalveluissa.
Omapalvelu-sovelluksen kautta voi hakea:
Omapalvelun tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Omapalvelun kautta tulleet hakemukset tallennetaan Soiten sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä SosiaaliEfficaan.
Valitsemalla Omapalvelun asiointikanavaksi asiakas voi:
Jos asiakas ei valitse Omapalvelua asiointikanavaksi, päätökset ja muu yhteydenotto tapahtuu edelleen puhelimitse tai postitse.
Omapalveluun julkaistuista kirjeistä, lisäselvityksistä tai päätöksistä lähetään asiakkaalle heräteviesti joko tekstiviestinä tai sähköpostina.
Omapalvelu-sovelluksen kautta voi hakea:
- lapsiperheiden kotipalvelua
- täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea
- vammaispalvelulain mukaisia palveluita
- omaishoidon tukea
- senioripalveluja: asunnonmuutostöitä ja liikkumista tukevia palveluja
Omapalvelun tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Omapalvelussa voi seurata hakemuksen käsittelyn tilaa, vastata viranomaisten lähettämiin lisäselvityspyyntöihin sekä nähdä päätökset ja maksut. Omapalvelussa voi myös täydentää sosiaalipalvelun hakemusta lisäämällä liitteitä. Lisäksi asiakas voi muokata ja tarkistaa omia yhteystietoja.
Omapalvelun kautta tulleet hakemukset tallennetaan Soiten sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä SosiaaliEfficaan.
Valitsemalla Omapalvelun asiointikanavaksi asiakas voi:
- nähdä sosiaalipalveluiden päätökset ja laskelmat
- nähdä lisäselvityspyynnöt ja voi vastata niihin sähköisesti
- täydentää tarvittaessa hakemustaan lisäämällä liitteitä niin kauan kuin hakemusta ei ole otettu käsittelyyn
Jos asiakas ei valitse Omapalvelua asiointikanavaksi, päätökset ja muu yhteydenotto tapahtuu edelleen puhelimitse tai postitse.
Omapalveluun julkaistuista kirjeistä, lisäselvityksistä tai päätöksistä lähetään asiakkaalle heräteviesti joko tekstiviestinä tai sähköpostina.
Pyrimme jatkossakin kehittämään verkkosivujamme entistä käyttäjäystävällisemmäksi ja laajentamaan sähköisiä palveluitamme.