Soite
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite aloitti toimintansa 1.1.2017. Soite on maakunnallinen perus- ja erikoispalvelut sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhteenliittävä kuntayhtymä. Soitessa yhdistyivät seuraavat organisaatiot:
- Keski-Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä Kiuru (sis. Keski-Pohjanmaan keskussairaala ja Peruspalveluliikelaitos Jyta)
- Kokkolan sosiaali- ja terveyspalvelut (sis. Kruunupyy)
- Perhon kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut
Soitessa työskentelee noin 3800 eri alan ammattilaista, suurimpina ryhminä hoitotyön henkilöstö sekä lääkärit.
Soitessa palvelut yhdistetään asiakas- ja potilaslähtöisellä tavalla, jossa sekä sosiaali- että terveydenhuollon yksiköt toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä. Tavoitteenamme on aito sisällöllinen asiakas- ja potilaslähtöinen palvelujärjestelmä, jossa saadaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä perus- ja erikoispalveluiden raja-aitoja madallettua ja tuotettua palveluita maakuntamme ja lähialueen väestölle entistä saumattomampien palveluketjujen muodossa.
Soite-kuntayhtymän tunnuslause on ”Ihminen keskiössä”. Tuon tunnuslauseen ja perusperiaatteen ympärille tiivistyy koko keskipohjalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusajatus. Lue lisää: Soiten tarina
Jäsen- ja sopimuskunnat
Jäsenkuntia Soite-kuntayhtymässä on kymmenen, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 78 000 henkilöä, mutta käytännössä Soite-kuntayhtymään kuuluva erikoissairaanhoidon osa, Keski-Pohjanmaan keskussairaala, on lähin päivystävä sairaala noin 200 000 asukkaalle.
Strategia 2020-2022
Soiten toiminta ja kehittäminen pohjautuu arvoihimme, jotka ovat:
- Arvostava kohtaaminen
- Avoimuus
- Osallisuus
- Vastuullisuus
- Yhdenvertaisuus
Soite on sosiaali- ja terveydenhuollon syvään toiminnalliseen integraatioon perustuva kuntayhtymä, jonka toiminta ja hallinto perustuvat seuraaviin strategisiin lähtökohtiin:
- Ihminen keskiössä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio – tunnettua ja tunnustettua asiantuntijuutta
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
- Kotona asumisen ja elämisen tukeminen
- Toiminnan ja talouden kannalta kestävät rakenteet
- Päivystävä keskussairaala alueella
- Tiedolla johtaminen
Soiten strategian toteutumisessa tärkeää on:
- Soiten arvojen tunnistaminen työssä ja päätöksenteossa
- Ennaltaehkäisevien, kuntouttavien ja matalan kynnyksen palveluiden vahvistaminen
- Ehjien palveluketjujen luominen ja peruspalveluiden vahvistaminen
- Palveluiden tuominen kotiin ja lähelle ihmisiä
- Reaaliaikainen asiakas-/potilas tieto; vastuutahon vaihtuminen palveluprosessissa ei saisi näkyä asiakas-/potilasrajapinnassa
- Uusien palvelumuotojen, erityisesti sähköisten palveluiden, kehittäminen
- Päivystävän sairaalan tulevaisuuden turvaaminen
- Soite on arvostettu työnantaja: osaamispääoman varmistaminen ja strategisia tavoitteita tukeva henkilöstöpolitiikka
- Palveluiden laadun, saatavuuden ja palveluhenkisen toimintakulttuurin kehittäminen
- Soiten imago on vahva
- Tiedolla johtaminen
- Strategisiin tavoitteisiin sitoutuminen kaikilla esimiestasoilla ja asetettujen toiminnan ja talouden tavoitteiden jatkuva seuraaminen ja korjaavien toimenpiteiden viipymätön käyttöönotto
- Asiakaspalvelun kehittäminen ja asiakaspalautteen huomioonottaminen kehittämisessä