Rekisteritietojen tarkastusoikeus
Soite pitää potilas- ja asiakastiedoista henkilörekisteriä tietosuojalain ja EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti ja on tietojen rekisterinpitäjä.
Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa itseään koskevat rekisteritiedot
ja tämä oikeus koskee myös sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja
potilastietoja.
Rekisteritietojen tarkastusoikeus on henkilökohtainen, eivätkä esimerkiksi lähiomaiset voi käyttää tarkastusoikeutta potilaan puolesta edes valtakirjalla. Myöskään edunvalvoja ei voi käyttää vajaavaltaisen tai holhouksen alaisen henkilön tarkastusoikeutta, ellei edunvalvontaa koskevassa päätöksessä ole nimenomaisesti ulotettu edunvalvontaoikeutta myös henkilön potilastietoihin. Alaikäisen kohdallakin tarkastusoikeus on yksinomaan alaikäisellä, mikäli hän vastaa itse hoidostaan ja on kieltänyt tietojensa antamisen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalle.
Tarkastus- vai kopiopyyntö vai Omakanta?
Omakanta-palvelusta
Soiten asiakkaat näkevät marraskuusta 2014 jälkeen kirjatut potilastietonsa.
Jos haluaa vain saada itselleen kopiot omista tai lapsensa
potilaskertomustiedoista, helpointa ja nopeinta on tehdä rekisteritietojen
tarkastuksen sijaan Asiakirjapyyntö, vaikka molempien pyyntöjen lopputulos on yleensä sama.
Tarkastuspyyntö ja kopiopyyntö eroavat siten, että rekisteritietojen
tarkastuspyyntö perustuu tietosuojalakiin ja kopiopyyntö julkisuuslakiin.
Tarkastuksessa
nimenomaan tarkastetaan tietoja ja kopiopyynnöllä pyydetään potilasasiakirjojen
kopiot.
Soitessa rekisteritietojen tarkastuspyyntönä tehty pyyntö kirjataan asianhallintajärjestelmään Arkiston kirjaamossa ja tietojen luovuttaminen vaatii joissakin tapauksissa johtajaylilääkärin tai hänen valtuuttamassa ylilääkärin päätöksen, joten se kestää aikansa.
Tarkastusoikeuden toteuttaminen
Hoitojakson aikana hoitojakson potilasasiakirjoja koskeva tarkastuspyyntö tehdään hoitavalle lääkärille tai muulle terveydenhuollon ammattihenkilölle. Potilasasiakirjojen tarkastusoikeus toteutetaan lääkärin tai terveydenhuollon ammattihenkilön läsnä ollessa. Terveydenhuollon ammattihenkilö tulkitsee tarvittaessa potilasasiakirjamerkinnät potilaalle.
Hoitojakson päätyttyä tarkastusoikeuden toteuttamiseksi täytetään
kirjallinen tarkastuspyyntölomake Rekisteritietojen tarkastuspyyntö.
Pyyntö lähetetään omakätisesti allekirjoitettuna Arkiston kirjaamoon. Tarkastuspyyntöä ei voi tehdä puhelimitse eikä sähköisessä palvelussa.
Tarkastuspyyntölomakkeeseen tarkennetaan mitä tietoja tarkastuspyyntö koskee ja
miten tarkastusoikeus halutaan toteuttaa.
Tarkastusoikeus voidaan toteuttaa
joko henkilökohtaisena käyntinä tai pyytämällä potilasasiakirjoista
jäljennökset. Jos tiedot halutaan tarkastaa henkilökohtaisesti, pitää
tarkastustilaisuuteen tullessa henkilöllisyys todistaa virallisella
tunnistaumisvälineellä: ajokortti, henkilötodistus tai passi.
Tarkastusoikeuden käyttäminen samoihin tietoihin on maksutonta, jos kahden tarkastuspyynnön välinen aika on yli yhden vuoden.
Tarkastuspyynnöstä kieltäytyminen
Tarkastuspyynnöstä voidaan kieltäytyä, mikäli tiedon antamisesta saattaisi
aiheutua vakavaa vaaraa potilaan terveydelle tai hoidolle taikka jonkun muun
oikeuksille tai on vastoin lapsen etua. Kielteisestä päätöksestä annetaan
kirjallinen kieltäytymistodistus, jossa on kerrottu kieltäytymisen syy.
Tarkastusoikeuden eväämisen veroisena pidetään sitä, että potilas ei ole kolmen
kuukauden kuluessa pyynnön esittämisestä saanut tietoja tai kirjallista
vastausta.
Asiakas voi saattaa kielteisen päätöksen tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.
Yhteystiedot
Rekisteritietojen tarkastuspyynnön palautusosoite:Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Arkiston kirjaamo
PL 1101
67101 Kokkola
Suomi.fi-viestit palvelu käytössä
Soite on ottanut käyttöön Suomi.fi-viestit osassa Soiten palveluita. Jos asiakas on antanut Suomi.fi -palvelussa luvan vastaanottaa viestit sähköisesti, viranomaisen lähettämä viesti ohjautuu asiakkaan Suomi.fi-verkkopalvelun viesteihin paperipostituksen sijaan.
Aluksi suomi.fi-viestit palveluun liitetään asiointi, joka liittyy Soiten palveluseteleihin, ostopalveluihin sekä asiakirjahallintoon. Asiakirjahallinnon osalta tämä koskee verkkosivuilla täytettäviä ja lähetettäviä asiakkaan omien asiakirja- ja rekisteritietojen tarkastuspyyntöjä. Sähköiset lomakkeet löytyvät Lomakkeet-sivulta.