Terveyspalvelut ➔ Ensihoito ➔
Näin toimit hätätilanteessa
Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta.Milloin soitat 112?
- Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.
- Kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa.
Soita hätänumeroon 112 esimerkiksi, kun:
- huomaat onnettomuuden tai tulipalon
- huomaat meneillään olevan tai tapahtuneen rikoksen
- on tarvetta ambulanssille tai sosiaaliviranomaiselle
Soita hätäpuhelu itse, mikäli mahdollista. On hyvä, että hätäpuhelun soittaa henkilö, jota asia koskee, mikäli tämä vain on mahdollista. Hänellä on useimmiten sellaisia tietoja, joita päivystäjä tarvitsee määritellessään avun tarvetta. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi pahimmillaan viivästyttää avun paikalle tuloa.
Hätäpuhelun soittajan on hyvä tietää sijaintinsa. Katuosoite ja kunta ovat hätätilanteessa tärkein sijaintitieto. Mitä tarkemmin sijainti on tiedossa, sitä nopeammin saadaan apua. Erityisesti vapaa-ajanviettopaikan tarkat sijaintitiedot on hyvä selvittää etukäteen.
Milloin et soita 112?
- kiireettömissä tilanteissa
- kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
- häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa: sähkökatkokset, liikenneruuhkat
Muista:
- Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin.
- Hätänumeron väärästä tai ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista.
(Lähde Hätäkeskuslaitos)
Hätänumero 112
Terveysasemien vastaanotot
Yhteispäivystys
Avoinna ympäri vuorokauden 24/7.
Ennen lähtöä päivystykseen,
tee hoidontarpeen arvio
Oireapu-sovelluksessa tai soita päivystysapunumeroon 116 117.
Lastenpäivystys
06 826 4444avoinna ympärivuorokauden 24/7
Hammaslääkäripäivystys
06 828 7450ma-pe klo 16-21, la-su klo 8-21
Sosiaalipäivystys
044 780 9172avoinna ympärivuorokauden
Palveluohjaus
040 806 5093arkisin klo 8-16
Myrkytystietokeskus
0800 147 111avoinna 24h/vrk