Etähoito ei katso ikää
Soiten kotihoidon käynneistä osa toteutetaan
etähoitokäynteinä eli kuvapuhelinpalveluna. Käynnit toteutetaan keskitetysti
Soiten kotihoidon etähoidon tiimistä. Etähoitokäynnit toteutetaan tablettitietokoneen
avulla.
Etähoidon tiimistä ammattilainen ottaa
yhteyden tablettiin aina sovittuna aikana. Ennakkoon sovitaan myös toimet,
joita kuvapuhelinyhteyden aikana tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Kuvapuhelinyhteyden
kautta asiakasta voidaan ohjata toimissa, joihin hän ohjauksen avulla kykenee,
esim. lääkkeen oton seuraaminen, verensokerin mittaaminen, ruoan lämmittäminen,
ravitsemuksen seuraaminen, muu ohjaus sekä kuntoutus.
Etähoito voi olla osa asiakkaan kotihoitoa
tai ainoa tukimuoto. Kotihoidon ammattilaiset arvioivat huolellisesti voiko
kotikäynnin korvata videoyhteydellä.
Etähoitopalvelun avulla myös omaisella
on mahdollisuus ottaa yhteys asiakkaaseen. Yhteen tablettitietokoneeseen
voidaan yhdistää viisi omaisliittymää.
Vuonna 2021 Soiten kotihoidossa on kuvapuhelin
asiakkaita noin 100. Kuvapuhelinkäyntejä toteutetaan hieman vajaa 3000
käyntiä kuukaudessa ja niiden osuus kaikista kotihoidon käynneistä on noin 5%.
Digihoito ei ole ikäkysymys
Etähoidon asiakkaiden ikähaitari on 20-100 vuoden välillä. Tänään 30.6. 100 vuotta täyttävä Linda Kalliokoski on yksi Soiten etähoidon tyytyväinen
asiakas. Tällä hetkellä etähoito on halsualaisrouvan ainoa käyttämä kotihoidon
palvelumuoto. Itse palvelun käytön hän on kokenut helpoksi.
”Kyllä tämä nyt ainakin riittää ja sopii minulle. Eikä sen käyttäminen ei vaadi erityisiä taitoja - koskettaa vain laitetta!”
Kalliokosken mukaan digihoito ei ole
ikäkysymys. Hänen omat kokemukset etähoidosta ovat olleet hyviä.
”Kaikki hoitajat ovat mukavia ja pitävät hyvää huolta. He muistuttavat lääkkeenotosta ja huolehtivat että olen syönyt.”
100-vuotias Linda Kalliokoski on kokenut etähoidon tukevan kotona asumista.
- Kyllä tämä nyt ainakin riittää ja sopii minulle, Kalliokoski toteaa.
Lääkeautomaatti huolehtii lääkkeenotosta
Toinen Soiten kotihoidon etäpalveluista
on lääkeautomaatti, joka avustaa kotihoidon asiakasta ottamaan lääkkeet oikeaan
aikaan lääkärin määräämällä tavalla. Puhuva lääkeautomaatti muistuttaa
asiakasta lääkkeenotosta ja antaa oikeat lääkkeet valmiiksi esiavatussa
pussissa.
Mikäli lääke jää ottamatta, automaatti
nielaisee lääkepussin säiliöön ja lähettää ilmoituksen kotihoitoon
ottamattomasta lääkkeestä. Lääkeautomaatin myötä asiakkaan lääkkeidenotto
helpottuu ja itsenäisyyden – sekä oman elämän hallinnan tunne kasvaa.
Lääkkeenottoaikojen vakiintumisen myötä
myös asiakkaan vointi usein paranee. Lääkeautomaatti on käytössä noin 130:llä
kotihoidon asiakkaalla.
Kirjoittanut VideoVisit- ja lääkeautomaattihoitaja Miia Konu